خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Saturday, July 08, 2006

 
اين بار، نوبت انجمن اسلامي دانشگاه سبزوار
تعطيلي يک تشکل دانشجويي ديگر
سارا اصفهاني
۱۸ تیر ۱۳۸۵
خلاصه:
در آستانه فرارسيدن سالگرد واقعه هجدهم تير، هيات نظارت دانشگاه تربيت معلم سبزوار اخيرا فعاليت هاي انجمن اسلامي اين دانشگاه را به بهانه هاي واهي و به صورت غيرقانوني تعطيل کرده است. انجمن اسلامي در دانشگاه هاي کشور، از انتخابات بدون گزينش بهره مي بردوطي سال هاي گذشته با اقبال دانشجويان نسبت به حضور در انتخابات آن، غالبا نمايانگر خواست ها ومطالبات دانشجويي به شمار مي رود.
-->
در آستانه فرارسيدن سالگرد واقعه هجدهم تير، هيات نظارت دانشگاه تربيت معلم سبزوار اخيرا فعاليت هاي انجمن اسلامي اين دانشگاه را به بهانه هاي واهي و به صورت غيرقانوني تعطيل کرده است. انجمن اسلامي در دانشگاه هاي کشور، از انتخابات بدون گزينش بهره مي بردوطي سال هاي گذشته با اقبال دانشجويان نسبت به حضور در انتخابات آن، غالبا نمايانگر خواست ها ومطالبات دانشجويي به شمار مي رود. تعطيلي اين انجمن اسلامي و فشار بر ديگر انجمن هاي اسلامي ، براي عدم برگزاري برنامه هايي که مي تواند به تريبوني براي انتقاد از عملکرد نهادهاي دولتي تبديل شود، طي هفته هاي گذشته در دستور کار مقامات وزارت علوم، تحقيقات وفن آوري قرار داشته است. احضارهاي مداوم، زنداني کردن برخي فعالان دانشجويي، باطل کردن مجوز انتشار نشريات دانشجويي وايجاد فضاي ارعاب دردانشگاه، از جمله اقداماتي به شمار مي رود که براي تحت فشار گذاشتن فعالان دانشجوي به طور جدي در دستور کار محافظه کاران قرار گرفته است.
هيات نظارت دانشگاه تربيت معلم سبزوار، تعطيلي انجمن اسلامي دانشگاه را به بهانه برگزاري برنامه "گفتمان دانشجويي" انجام داده است. در حالي که اين برنامه از سالها قبل در اين دانشکده اجرا مي شده و هيچ احتياجي به اخذ مجوز از دانشگاه نداشته است، وليکن مسوولان جديد به بهانه اينکه اين برنامه بدون مجوز بوده اقدام به برخورد با انجمن اسلامي کرده اند.
تعطيلي اين انجمن که در پي تعطيلي انجمن اسلامي دانشگاه اصفهان و حوادث دانشگاه اميرکبير تهران است، در واقع پيگيري خواسته وزير علوم جديد است که خواستار تعطيلي انجمن هاي موجود و تثبيت حضور اصولگرايان بر انجمن هاي اسلامي شده بود.
طي روزهاي آغازين تيرماه همچنين هيات نظارت بر تشکل هاي دانشجويي دانشگاه مازندران پس از تعليق ۱۰ ماه فعاليت هاي انجمن اسلامي اين دانشگاه و رد صلاحيت نامزدهاي شوراي مرکزي و لغو برگزاري انتخابات انجمن در اين دانشگاه، ۱۴ نفر از فعالان انجمن اسلامي را به کميته انضباطي احضار کرد. انجمن اسلامي اين دانشگاه همان زمان در واکنش به افزايش فشار بر انجمن هاي اسلامي، با انتشار بيانيه اي از محدوديت هاي به وجود آمده در مسير فعاليت هاي اين انجمن ها انتقاد کرد.
در همين راستا، اخيرا خبرنامه دانشجويي دانشگاه اميرکبير درتهران نيز از حکم توقيف موقت 11 نشريه مستقل دانشجويي خبرداده بود. به نوشته اين خبرنامه: "اين احکام پس از صدور در جلسه کميته ناظر بر نشريات به راي گذاشته شده که اين روند خلاف قانون مسئولين دانشگاه، با واکنش شديد نماينده مديران مسئول در اين کميته مواجه شده است و وي در اعتراض به اين روند جلسه را ترک کرده است." طبق روال چنين تصميم گيري هايي، احکام ياد شده پس از اتمام امتحانات دانشجويان و زماني که دانشجويان اندکي در دانشگاه خواهند بود ابلاغ خواهد شد. مديران مسئول نشريات ياد شده درحال تهيه نامه اي به دکترخرمشاد معاون فرهنگي وزير علوم در اعتراض به اين برخوردها هستند.
اين درحالي است که تنها دوهفته پيش 7 تن از دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي به دليل فعاليت هاي سياسي در محيط دانشگاه به کميته انظباطي احضار شدند. احضاردانشجويان فعال در انجمن هاي اسلامي طي هفته هاي گذشته از افزايش بي سابقه اي برخوردار شده است به گونه اي که نگراني بسياري از فعالان دانشجويي را برانگيخته است.
هم اکنون ياشار قاچار وعابد توانچه از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان اميرکبير بيش از 40 روز است که پس از اعتراضات دانشجويي در اين دانشگاه درهفتم خرداد توسط برخي نهادهاي امنيتي دستگير و به زندان اوين منتقل شده اند. پس از آنکه در ماه گذشته انتخابات آزادي با حضور 2800 دانشجوي اين دانشگاه برگزار شد، هيات نظارت دانشگاه انتخابات را غيرقانوني اعلام کرد.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?