خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Tuesday, July 04, 2006

 
'سه عقرب در يک بطری': مصاحبه با سيمور هرش درباره سیاست آمریکا در قبال ایران

پرویز کامیاب بی بی سی، واشنگتنسيمور هرش خبرنگار ۶۹ ساله هفته نامه نيويورکر طی چهار دهه گذشته يکی از مشهور ترين روزنامه نگاران آمريکا بوده است. گزارش های تکان دهنده او از قتل عام صدها زن و کودک ويتنامی توسط سربازان آمريکايی در سال ۱۹۶۹ افکار عمومی جهان را عليه آمريکا چنان برانگيخت که نهايتا اين کشور مجبور به عقب نشينی از ويتنام شد. آقای هرش در مقاله ای که آوريل گذشته به چاپ رساند به نقل از منابع خود در وزارت دفاع آمريکا خبر از برنامه ريزی ارتش اين کشور برای حمله اتمی به تاسيسات هسته ای ايران داد. اما او اين هفته در مقاله ديگری نوشت فرماندهان ارتش آمريکا با اقدام نظامی عليه ايران مخالفت کرده اند. سيمور هرش طی مصاحبه ای با بی بی سی گفت با وجود اختلافاتی که بين ارتش و کاخ سفيد وجود دارد، تصميم گيرنده اصلی همچنان رئيس جمهور است: "اگر رئيس جمهور تصميم به بمباران بگيرد ارتش به او وفادار خواهد بود. اتفاق غيرعادی ای که افتاده اين است که افسران ارشد ارتش صريحا گفته اند که با سياست های کاخ سفيد در مورد ايران اختلاف نظر دارند. آنها در مورد عراق با وجود مخالفت هايی که داشتند پيش از جنگ سخنی نگفتند. آنها از اينکه کاخ سفيد در هنگام حمله به عراق توجهی به هشدارهای آنها نمی کرد ناراحت بودند."وی افزود: "اين فرماندهان اکنون در مورد ايران کاری را می کنند که در مورد عراق نکردند يعنی نظرات خود را صريحا ابراز می کنند. من از اينکه ژنرال پِيس، رئيس ستاد ارتش، درباره خطرات اقتصادی و سياسی بمباران ايران برای آمريکا به رئيس جمهور هشدار می دهد بسيار متحيرم. زيرا اين وظيفه ارتش نيست. اما با اين وجود و صرفنظر از همه اين مخالفتها و هشدارها دولت بوش هر کاری که بخواهد می کند. آنها شايد تا پيش از انتخابات کنگره که حدود شش ماه ديگر برگزار می شود کاری نکنند اما فکر می کنم پس از آن هر کاری بخواهند می کنند."
'سه عقرب در يک بطری'طی چند ماه گذشته بسياری از تحليلگران گفته اند که نومحافظه کارانی نظير ديک چنی، معاون رئيس جمهور و دونالد رامسفلد، وزير دفاع، نفوذ سابق خود در دولت آقای بوش را از دست داده اند و رئيس جمهور آمريکا بيشتر به نظر افراد واقعگراتری نظير کاندوليزا رايس وزير خارجه گوش فرا می دهد.اما آقای هرش می گويد نومحافظه کاران همچنان نيروی مسلط هستند: "اداره اين کشور بر عهده پرزيدنت بوش، ديک چنی و دونالد رامسفلد است. آنها مثل سه عقرب در يک بطری با هم هستند. من فکر می کنم که آنها اوضاع را در کنترل کامل خود دارند. من می گويم 'فکر می کنم' چون از آنچه در ذهن افراد می گذرد مطلع نيستم."
'ديوانگی محض'سيمور هرش در مقاله خود به نومحافظه کارانی مانند اليوت آبرامز و مايکل دوران، اعضای شورای امنيت ملی کاخ سفيد اشاره می کند که معتقدند بمباران ايران نه فقط لطمه ای به اوضاع عراق نمی زند بلکه شرايط اين کشور را به نفع آمريکا بهبود نيز می بخشد. آقای هرش می گويد: "اينها معتقدند که اگر آمريکا ايران را بمباران کند و ايران در مقابل، حملات متحدان شيعه خود در عراق نظير مقتدی صدر عليه نظاميان آمريکا را افزايش دهد اين باعث می شود که سنی ها، کردها و شيعيانی که طرفدار ايران نيستند و سالها با اين کشور جنگيده اند، همگی با هم ائتلاف جديدی را تشکيل دهند. اين نظريه، ديوانگی محض است."
گسترش دمکراسی، تز اصلیسيمور هرش در مقاله خود به نقل از مارتين اندک، سفير پيشين آمريکا در اسرائيل، می نويسد آمريکا با توجه به قدرت نظامی عظيم خود نهايتا می تواند با يک ايران اتمی کنار آيد اما اسرائيل توان مقابله با چنين تهديدی را ندارد. از آقای هرش می پرسم به نظر او نقش لابی اسرائيل در رويکرد سرسخت آمريکا نسبت به ايران چيست؟"در اين باره نظرات گوناگونی وجود دارد. برخی می گويند همه مسائل به اسرائيل ختم می شود. برخی ديگر می گويند همه اين قضايا به نفت مربوط می شود. قطعا همه اينها مسائل مهمی هستند. اما به نظر من مهمتر از همه اين است که اين آقايان يعنی جورج بوش، ديک چنی و دونالد رامسفلد واقعا اعتقاد دارند که ماموريت آنها گسترش دمکراسی در خاورميانه است. "
تضمين امنيتی؟طی چند ماه اخير برخی صاحبنظران آمريکايی از جمله ديويد ايگنيشس ستون پرداز روزنامه واشنگتن پست به دولت بوش پيشنهاد کرده اند که رهيافت ريچارد نيکسون رئيس جمهور اسبق آمريکا در دهه هفتاد در برخورد با چين را اتخاذ کرده و به تدريج به سمت نزديکی با ايران برود. سيمور هرش با اشاره به پيش شرط آمريکا برای توقف غنی سازی اورانيوم در ايران می گويد بعيد است که کاخ سفيد حاضر به تغيير موضع خود شود:"دولت بوش پيش شرط بزرگی برای مذاکره با ايران گذاشته است. برای همين بود که رهبر ايران هفته پيش گفت که مذاکره با آمريکا فايده ای برای ايران ندارد. پس از او احمدی نژاد و لاريجانی هم همين را گفتند. من فکر نمی کنم که ايران حاضر باشد بگويد: بسيار خوب ما غنی سازی اورانيوم را متوقف می کنيم. کسی به من چيزی نگفته است و اين نظر شخصی من است. ايرانيان در صورتی حاضر می شوند که برنامه های اتمی خود را متوقف کنند که آمريکا به آنها تضمين امنيتی بدهد. من فکر نمی کنم که آمريکا حاضر به امضای چنين تعهدی باشد. اسرائيلی ها نيز با آن مخالف خواهند بود."
جنگ روانی؟از سيمور هرش پرسيدم از کجا می داند که اخباری که منابع خبريش به او می دهند صحت دارد. از کجا می داند که آنها با ادعاهايی نظير اينکه پنتاگون برای حمله اتمی به ايران برنامه ريزی می کند در صدد بهره برداری از او برای براه انداختن يک جنگ روانی عليه ايران نيستند:"شما بايد به سوابق من نگاه کنيد. من از سال ۱۹۶۹ تاکنون بعنوان يک گزارشگر کاوشگر که اخبار محرمانه را افشا می کند کار کرده ام. من ۳۷ سال است که اين کاره هستم. قطعا کسی نمی خواهد ديگران از او سوء استفاده و بهره برداری کنند. من نمی توانم نام منابع خود را افشا کنم اما می توانم بگويم که بيشتر آنها را از سالها قبل و حتی پيش از آنکه دولت کنونی روی کار آيد می شناسم. البته هر چيزی ممکن است. اما واقعيت واقعيت است."آقای هرش آينده را چنين پيش بينی می کند: "فکر نمی کنم که تا پيش از انتخابات کنگره در ماه نوامبر اتفاقی بيافتد. اما پس از آن صرفنظر از نتيجه انتخابات، بوش برای دو سال ديگر روی کار خواهد بود. و صادقانه بگويم که پس از آن اوضاع بسيار ترسناک خواهد بود. بوش دوره آخر رياست جمهوری خود را طی می کند و برای او انتخابات ديگری در کار نيست. اين برای همه ما نگران کننده است. زيرا او می خواهد هر کار می تواند انجام دهد." سيمور هرش افشاگر جزئيات برنامه ريزی پنتاگون برای حمله به عراق و نيز ماجرای شکنجه در زندان ابوغريب توسط ارتش آمريکا بود. منابع او گاهی اخبار نادرستی نيز به وی منتقل کرده اند. اما آقای هرش در مجموع يکی از برجسته ترين روزنامه نگاران کاوشگر در تاريخ آمريکا محسوب می شود. گزارش های او را نبايد کاملا غيرجدی تلقی کرد.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?