خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Sunday, July 09, 2006

 
يوسفي‌اشكوري: ادعاي گنجي در رابطه با شريعتي دروغ و تهمت است

يوسفي‌اشكوري: ادعاي گنجي در رابطه با شريعتي دروغ و تهمت است
یکشنبه 18 تیر 1385انجمن اسلامي دانشجويان لندن (كانون توحيد) روز شنبه دهم تيرماه مراسمي را به مناسبت بيست و نهمين سالگرد شهادت دكتر علي شريعتي برگزار كرد. حسن يوسفي‌اشكوري كه از جمله بنيانگذاران نهادي به نام «دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي دكتر علي شريعتي» است سخنران اين مراسم بود كه سخنان خود را با عنوان «ما و ميراث شريعتي» بيان كرد. وي لازم ديد تا در دفاع از شريعتي تاكيد داشته باشد: «به رغم برخي انتقادها در حوزه آراي سياسي، شريعتي معتقد به دموكراسي و آزادي بوده است و هرگز نمي‌توان آن انسان آزاده و آزاديخواه و دموكرات را «مخالف دموكراسي» خواند. وقتي ايشان در مجموعه آثار 22، آشكارا نظر خود را درخصوص حكومت مذهبي بيان مي‌كند و به صراحت در پايان همان كتاب «امت و امامت» مي‌گويد «شورا، اجماع و بيعت، يعني دموكراسي، يك اصل اسلامي است و در قرآن بدان تصريح شده است. دموكراسي شكل نامحدود و هميشگي و عادي رهبري جامعه است» (صفحات 631 و 632)، چگونه مي‌توان او را دشمن و حتي مخالف دموكراسي و آزادي و حقوق بشر دانست؟» او سپس به سخنان اخير اكبر گنجي در پاريس اشاره كرده و گفت: اينكه دوستمان آقاي گنجي بي‌پروا در برابر شمار زيادي از صاحب‌نظران اعلام مي‌كند «شريعتي گفته است برنامه من نابودي دموكراسي و آزادي است و مي‌خواهم حكومتي باشد كه مردم را از بالا كنترل كند و همه را براي هميشه شست‌وشوي مغزي بدهند»، جز دروغ و تهمت عنوان ديگري ندارد، چرا كه هرگز شريعتي چنين سخني نگفته است. يوسفي‌اشكوري سپس به برخي از نظرات احسان نراقي پاسخ داد. او سپس به مورد دوم كه شماري از آرا و آموزه‌هاي شريعتي درست يا نادرست هستند اما در حال حاضر موضوعيت خود را از دست داده‌اند، پرداخت.
*ارزيابي كارنامه شريعتي در مدرسه عالي علوم اجتماعي پاريس
از سوي ديگر مدرسه مطالعات عالي علوم اجتماعي پاريس عصر سه‌شنبه هفت تيرماه شاهد برگزاري نشستي بود تا شركت‌كنندگان حاضر در اين نشست كه متشكل از پژوهشگران علوم انساني و علاقه‌مندان به مسائل فكري ايران بودند به ارزيابي كارنامه فكري دكتر علي شريعتي نوانديش مذهبي بپردازند.
آغازگر مراسم فردي بود كه تز دكتراي خويش را درخصوص «جريان نوانديشي و روشنفكري ديني در ايران» نوشته است. محسن متقي سخن خود را با ذكر تاريخچه و شرح نقش دكتر شريعتي در جريان روشنفكري و انقلاب ايران آغاز كرد. او سپس به تبيين قرائت‌‌‌ها و گرايشات گوناگوني كه از آراي شريعتي متاثر بودند پرداخت. پس از اين سخنان احسان شريعتي پشت تريبون قرار گرفت تا بر ناشناخته ماندن شريعتي به رغم سخنان بي‌شمار پيرامون او تاكيدي دوباره داشته باشد.
او با توجه به برداشت‌هاي متناقض از شخصيت شريعتي، وظيفه اصلي را «نه دفاع» كه فراهم آوردن امكان شناخت وي دانست. حسن يوسفي‌اشكوري نوانديش مذهبي سخنران بعدي اين نشست بود كه در ابتدا با يادآوري نقش شريعتي در بيداري عمومي و دادن جرات انديشيدن به بسياري از طلاب و دانشجويان زمان خويش، انديشه‌‌‌هاي او را براي امروز در سه بخش «معتبر و نيازمند پيگيري»، «بلاموضوع به لحاظ تاريخي» و «منسوخ به لحاظ نظري» قابل دسته‌بندي و تفكيك دانست

نظرهای شما:
شکست رژیم جانی شاه وابسته از فسادی بود که در خودش پنهان داشت که بسیاری را خودم باچشم سر دیده ام . و شخصیت های سیاسی و علمی و دینی و احزاب سیاسی و انقلابی هم بر آمده از آن ستم شاهی بود ه است و هیچکدام ضد آزادی و دموکراسی نبودند . منتها هرکدام طبق جغرافیای زمان عمل کردند و نگاه جدید به همه ی آن ها و احزاب دخیل باید با عینک آن زمان باشد و بس. وگرنه مثل آقای گنجی و دیگران قضاوت نادرستی مرتکب میشوند که باعث شک آدم نسبت به علم و صداقت شان میشود. و احسان شریعتی که به ایران برگشته است به دامن دشمنان سابقه دار پدر بزرگوارش . بهتر است ساکت باشد و یا برود دانشگاه مشهد برای غارت گران و متجاوزان به ناموس مردم سخن پراکنی کند و بیش از این مزاحم روح پاک بابای شهیدش نشود
 
Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?