خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Friday, July 21, 2006

 
جمهوری اسلامی در رتبه دوم فهرست کشورهایی که احکام اعدام را به اجرا در می آورند پس از چین قرار گرفت بنا به گزارش سالانه سازمان «به قابیل دست نزنید» چین با 5 هزار حکم اعدام رکود دار و پس از آن جمهوری اسلامی با 113 مورد و عربستان سعودی با 90 مورد به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. خانم زامپاروتی هماهنگ کننده این گزارش می گوید امسال نیز جمهوری اسلامی در رتبه دوم قرار دارد و بنظر می آید مقامات این کشور تلاش دارند این مقام را حفظ کنند زیرا در شش ماه اول سال جاری میلادی 87 تن اعدام شده اند که یکی از آنها هنگام اجرای حکم کمتر از 18 سال داشت. به گفته خانم زامپاروتی در ایران مشکل تنها مجازات اعدام نیست و شکنجه زندانیان نیز رواج دارد. احمد رافت (رم) (rm) صدا (wma) صدا [ 3:57 mins ]
احمد رافت (رادیو فردا): در سال گذشته میلادی نیز جمهوری اسلامی در فهرست کشورهایی که احکام اعدام را به اجرا در می آورند پس از چین در رتبه دوم قرار گرفت. کشور مکزیک بخاطر لغو مجازات اعدام از سوی سازمان «به قابیل دست نزنید» مورد تقدیر قرار گرفت. بنا به گزارش سالانه این سازمان چین با 5 هزار حکم اعدام رکود دار و پس از آن جمهوری اسلامی با 113 مورد و عربستان سعودی با 90 مورد به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.
در سال گذشته بر اساس گزارش 450 صفحه ای این سازمان 5هزار و 494 نفر در جهان اعدام شده اند. 5 هزار و 420 اعدام تنها در قاره آسیا به اجرا درآمده است. کره شمالی، پاکستان، ویتنام و اردن نیز در شمار کشورهایی قرار گرفتند که دست کم 10 حکم اعدام را به اجرا درآورده اند. خانم زامپاروتی هماهنگ کننده این گزارش می گوید امسال نیز جمهوری اسلامی در رتبه دوم قرار دارد و بنظر می آید مقامات این کشور تلاش دارند این مقام را حفظ کنند زیرا در شش ماه اول سال جاری میلادی 87 تن اعدام شده اند که یکی از آنها هنگام اجرای حکم کمتر از 18 سال داشت.
به گفته خانم زامپاروتی در ایران مشکل تنها مجازات اعدام نیست و شکنجه زندانیان نیز رواج دارد. در گزارش سازمان «به قابیل دست نزنید» آمریکا با شصت اعدام در سال در صدر فهرست پنج کشوری قرار دارد که دیگر تشکیل دهندگانش ژاپن، تایوان، اندونزی و مغولستان هستند.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?