خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Friday, July 21, 2006

 
ماجرای خواندنی فعاليعتهای يک شرکت انبوه سازی که بطور علنی بيابانهای اطراف فرودگاه امام را ميفروشد و هيچ نهادی کاری برای متوقف کردن کارهای غير قانونی آن انجام نميدهد

سرمايه، فرشته بهروزي نيك: اطراف فرودگاه امام خميني در آينده‌اي نزديك به منطقهء مسكوني تبديل خواهد شد. اين آگهي را كه چند روز پيش در يكي از روزنامه‌هاي صبح منتشر شد، بخوانيد: «فروش استثنايي زمين‌هاي 200 متري، بدون قرعه‌كشي با 60 درصد تخفيف، روبه‌روي فرودگاه امام خميني، ‌شهر حسن‌آباد.» اين آگهي يك شركت انبوه‌ساز است براي فروش زمين‌هاي اطراف فرودگاه امام.هرچه سعي كردم نتوانستم بفهمم كه اين شركت به چه دليل تصميم گرفته اين زمين‌ها را تا اين اندازه ارزان بفروشد.با سازمان هواپيمايي كشور تماس گرفتم و در رابطه با مجاز يا غيرمجاز بودن ساخت و ساز در اطراف فرودگاه از آن‌ها پرسيدم. يكي از مسوولان اين سازمان گفت: «در رابطه با ساخت و ساز در اطراف فرودگاه‌ها، طبق قوانين سازمان هواپيمايي كشور، محدوديت‌هايي براي سازندگان وجود دارد به اين معني كه از فاصلهء 10 تا 15 كيلومتري فرودگاه‌ها سازمان هواپيمايي به هيچ وجه مجوز ساخت و ساز را نمي‌دهد.»اين مسوول در سازمان هواپيمايي كشور با اشاره به اقدام اين شركت انبوه‌سازي براي فروش و يا به قول خود اين مسوول «حراج» زمين‌هاي اطراف فرودگاه امام گفت: «در حال حاضر، بحث خريد و فروش زمين‌ها مطرح هست، اما وقتي به مرحلهء ساخت برسد، ‌سازندگان قبل از هر اقدامي بايد از سازمان هواپيمايي كشور استعلام كنند.» وي كه نمي‌خواهد اسمي از او برده شود ادامه داد: «اگر سازمان هواپيمايي تشخيص دهد كه موقعيت اين زمين‌ها قابليت ساخت و ساز را ندارند. مجوز ساخت براي سازندگان صادر نخواهد كرد، اگرچه در اين صورت سرمايه‌هاي كلاني از خريداران اين زمين‌ها به هدر مي‌رود.»هنگامي كه اتفاق برخورد هواپيماي 130C- با يكي از ساختمان‌هاي اطراف فرودگاه مهرآباد رخ داد، ‌بسياري از كارشناسان بر اين عقيده بودند كه اگر اطراف فرودگاه مهرآباد، ‌واحد مسكوني وجود نداشت، امكان داشت، خلبان هواپيماي 130C- مي‌توانست، هواپيماي خود را كنترل كند و ميزان تلفات كاهش مي‌يافت.اين مسوول سازمان هواپيمايي كشور، در اين باره گفت: «اطراف فرودگاه‌ها، مناطقي وجود دارد به نام مناطق بي‌خطر پروازي كه معمولائ در اين مناطق اجازهء ساخت واحدهاي مسكوني صادر مي‌شود.»موقعيت زمين‌هاي اطراف فرودگاه امام كه توسط اين شركت انبوه‌سازي به فروش رسيده، به گونه‌اي است كه از طرف جنوب 15 كيلومتر با فرودگاه فاصله دارد و به اين ترتيب، در يك منطقهء كاملائ‌بياباني قرار دارد و امكان ساخت و ساز نيز در اين زمين‌ها، ‌نزديك به صفر است.از طرفي در تماسي كه با روابط عمومي فرودگاه امام داشتم يكي از مسوولان اين بخش اظهار كرد: «زمين‌هايي را كه اين شركت انبوه‌سازي قصد دارد آن‌ها را بفروشد، ربطي به اطراف فرودگاه امام ندارد و اين شركت براي اين‌كه قيمت اين زمين‌ها را بالاتر ببرد، ‌اين زمين‌ها را با اين عنوان كه اطراف و روبه‌رو‌ي فرودگاه هستند، ‌به فروش مي‌رساند.»گذشته از اين‌كه ساخت و ساز در اين مناطق، به دليل آن‌كه اصولائ ساخت و ساز در اطراف فرودگاه‌ها براي ساكنان آن خطرساز است، بحث خدمات رفاهي ساكنان اين مناطق نيز مطرح است. با توجه به اين‌كه زمين‌هاي فروخته شده از سوي اين شركت ساختماني در مناطق بياباني حسن‌آباد قرار دارد، امكان دسترسي به مراكز آموزشي، بهداشتي و درماني و ديگر خدمات رفاهي براي ساكنان احتمالي اين مناطق نزديك به صفر است. كدام سازمان بايد پاسخ‌گوي اين مساله باشد؟از مسوولان سازمان هواپيمايي كشور و هم‌چنين فرودگاه امام خواستم، با توجه به اين‌كه اين سازمان‌ها مي‌دانند زمين‌هايي كه از سوي اين شركت فروخته مي‌شود قابليت ساخت‌وساز را ندارد، اطلاع‌رساني كنند تا ديگر كسي از اين شركت خريد نكند و ديگر خريداران نيز پول‌هاي خود را پس بگيرند، اما اين پاسخ را شنيدم: «اين شركت يك شركت بزرگ انبوه‌سازي است و با وجود برخي تخلفاتي كه در رابطه با فروش آپارتمان در سال‌هاي گذشته نيز مرتكب شده، ما اين اجازه را نداريم تا چنين كاري كنيم و مانع فروش توليدات اين شركت شويم. زيرا اين امر در حيطهء وظايف سازمان هواپيمايي كشور فرودگاه‌ها نيست.»
فروش زمين‌هاي بدون سند
يكي از كارمندان شهرداري حسن‌آباد نيز دربارهء اين اقدام شركت انبوهساز مذكور گفت: «زمين‌هايي كه در 15 كيلومتري فرودگاه امام وجود دارند، سند ندارند و من تعجب مي‌كنم كه اين شركت‌انبوه‌سازي به چه صورت زمين‌ها را به فروش رسانده است.»با سازمان مسكن و شهرسازي تماس گرفتم. خودم را به عنوان يكي از خريداران زمين‌هاي اطراف فرودگاه معرفي كردم. كارمند سازمان مسكن و شهرسازي با شنيدن نام شركت فروشنده گفت: «من هم اين آگهي را ديده‌ام. شما چطور به قيمت ارزان اين‌آگهي، شك نكرديد. اين شركت از نظر ما هيچ اعتباري ندارد. حتي در گذشته نيز براي فروش آپارتمان‌هايش مجوزي از سوي سازمان مسكن و شهرسازي براي اين شركت صادر نشده است.»او با نگراني از من خواست با توجه به سابقهء اين شركت ابتدا به اندازهء كافي راجع به زمين‌ها، تحقيق و بعد اقدام به خريد كنم.
اسمي از سازمان مسكن و شهرسازي نبريد
با يكي از مقامات مسوول سازمان مسكن و شهرسازي تماس گرفتم. او هم دقيقائ همين عقيده را داشت كه اين شركت انبوه‌سازي تحت پوشش نام خود و با عنوان انبوه‌ساز در حيطهء ساخت و ساز فعال است اما يك شركت مشكل‌ساز است.البته اين مقام مسوول، اصرار داشت به هيچ عنوان، فاش نشود كه اين نكته از سوي سازمان مسكن و شهرسازي گفته شده، زيرا معتقد بود اعلام عدم صلاحيت اين شركت در زمينهء ساخت‌وساز، هم براي او و هم براي روزنامه مشكلاتي ايجاد خواهد كرد.
وكلاي قانوني براي فعاليت‌هاي غيرقانوني
يكي ديگر از كاركنان اين سازمان كه در رابطه با صلاحيت شركت‌ها تحقيق مي‌كند نيز گفت: «در حالي كه مطمئن هستيم فعاليت‌هاي اين شركت انبوه‌سازي به طور غيرقانوني صورت مي‌گيرد. اما براي برخورد با اين شركت با يك مشكل جدي مواجه هستيم.آن هم اين‌كه اين شركت براي قانوني نشان دادن فعاليت‌هاي خود از وكيل‌هاي خبره استفاده مي‌كند و به اين ترتيب فعاليت‌هايش را قانوني جلوه مي‌دهد.»طبق گفتهء اين مقامات، در قانون وزارت مسكن و شهرسازي عنوان شده كه شركت‌ها براساس صلاحيت‌هاي خود پروانهء كار دريافت مي‌كنند، اما تاكنون در اين قانون‌بندي مبني بر اين‌كه اگر شركتي نسبت به انجام تعهدات خود كوتاهي كرد تا وزارت مسكن بتواند از فعاليت‌آن شركت متخلف جلوگيري كند وجود ندارد البته اين قانون در حال بازنگري و اصلاح است.با توجه به ممنوعيتي كه در زمينهء غيرمسكوني بودن زمين‌هاي اطراف فرودگاه وجود دارد، معلوم نيست به چه دليل سازمان هواپيمايي براساس گفتهء اين مقام مسوول قادر نبوده كه جلوي ساخت و ساز در زمين‌هاي اطراف فرودگاه مهرآباد را بگيرد. به گونه‌اي كه اكنون اين فرودگاه در دل يك منطقهء مسكوني قرار دارد و تا به حال شاهد چندين حادثهء سقوط هواپيما در ميان مناطق مسكوني اطراف فرودگاه بوده‌ايم. مناطقي كه گاه به عرض يك خيابان از فرودگاه فاصله دارند، نه 10 يا 15 كيلومتر.بماند كه از سر و صداي نشستن و برخاستن هواپيماها چه ميزان آلودگي صوتي براي مردم ايجاد مي‌شود.حال سؤال اين است كه آيا همان سرنوشتي كه منجر به چنين اتفاقي براي فرودگاه مهر‌آباد شد، ‌در انتظار فرودگاه امام نيست؟

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?