خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Saturday, May 27, 2006

 
دستيار پارلماني نخست وزير کانادا در مصاحبه با روز:
کانادا وضعيت رامين جهانبگلو را پيگيري مي کند
مهدي دوايي
:
جيسون کني، نماينده مجلس و دستيار پارلماني استيون هارپر، نخست وزير محافظه کار کانادا، جزو معروف‌ترين سياستمداران مدافع شهروندان کانادايي در بند است. او چندي پيش با دولت ازبکستان بر سر دستگيري "سسيل" يک شهروند چيني- کانادايي که ممکن بود به وسيله ازبک‌ها به چين فرستاده شود درگير شد و جان او را نجات داد.
-->
جيسون کني، نماينده مجلس و دستيار پارلماني استيون هارپر، نخست وزير محافظه کار کانادا، جزو معروف‌ترين سياستمداران مدافع شهروندان کانادايي در بند است. او چندي پيش با دولت ازبکستان بر سر دستگيري "سسيل" يک شهروند چيني- کانادايي که ممکن بود به وسيله ازبک‌ها به چين فرستاده شود درگير شد و جان او را نجات داد. کني مي گويد دولت محافظه‌کار جديد کانادا چون دولت قبلي ليبرال در برابر برخورد حکومت ايران با شهروندان کانادايي ايراني تبار کوتاه نخواهد آمد.
آقاي کني، دولت کانادا در ارتباط با آقاي رامين جهانبگلو چه تدابيري انديشيده است؟ما همراه با متحدين مان، براي محافظت از جان شهروندان خود از هيچ کوششي فروگذار نمي کنيم. در اين زمينه با اتحاديه اروپا نيز همکاري جدي داريم، و در همين راستا تلاش مان را براي احقاق حقوق دکتر جهانبگلو نيز انجام مي دهيم.
شما عکس العمل دولت قبلي کانادا در ارتباط با پرونده قتل خانم زهرا کاظمي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ در ماجراي خانم زهرا کاظمي، ما [حزب محافظه‌کار] در اپوزيسيون بوديم و منتقد شديد عملکرد ضعيف دولت ليبرال، که در مقابل دولت ايران کوتاه آمد. ما عدم پايداري و استحکام دولت ليبرال را شاهد بوديم. در حالي که بايد مسوولانه برخورد مي کرديم. اما امروز دولت کانادا تمامي تلاش هاي خود را به کار بسته تا از مجاري ديپلماتيک به آزادي دکتر جهانبگلو کمک کند، حتي اگر با مقاومت دولت ايران روبرو شويم. شخص نخست وزير با حساسيت زيادي اين مساله را دنبال مي کند. خود من سابقه اي طولاني در دفاع از شهروندان دو مليتي کانادايي داشته ام که در خارج از کانادا دچار دردسر شده اند، و به ايراني ـ کانادايي ها اطمينان مي دهم که حتي اگر دسترسي به دکتر جهانبگلو سخت باشد، نهايت تلاشم را بکنم.
شهروندان ايراني هرگاه رابطه دولت هاي ايران و کانادا به هم مي خورد، بيشترين هزينه را مي پردازند. از آنجايي که بسياري از متقاضيان رواديد کانادا در طي يک سال اخير از سوي سفارتخانه شما جواب رد شنيده اند، بسياري از خويشاوندان درجه يک نتوانسته اند با عزيزان خود در کانادا ديدار کنند. نظر شما در اين باره چيست؟اين خبر بسيار ناراحت کننده اي است و شنيدن آن براي من تازگي دارد، و اگر واقعيت داشته باشد، مايه شرمساري است. من نمي دانستم دولت کانادا ميزان پذيرش ها را کاهش داده و حتما اين مساله را پيگيري خواهم کرد
roozonline.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?