خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Saturday, May 27, 2006

 
حمایت ولی فقیه از تلاش آقای احمدی نژاد برای قبضه کردن قدرت، فرصتی برای مذاکره به آمریکا می دهد: تحلیلگران و مقامات جمهوری اسلامی نیویورک تایمز در مقاله تحلیلی‌ای از تهران، که در نسخه یکشنبه منتشر می‌شود، می‌نویسد آمریکا در باره تصمیم به مذاکره با ایران، با گزینه دشواری روبرو است، زیرا از یک سو به خاطر تلاش آقای احمدی‌نژاد برای قبضه کردن ارکان قدرت در یک جا، که مورد حمایت رئیس حکومت آیت الله علی خامنه ای نیز هست، فرصت مناسبی است برای آمریکا برای گشودن باب مذاکره با یک حکومت منسجم و تک صدائی، اما از طرف دیگر، مذاکره کردن با آقای احمدی‌نژاد، تنها به تقویت موضع ستیزه‌جویان در داخل حکومت ایران منجر می‌شود. این روزنامه می نویسد آقای احمدی نژاد برای احیای اعتبار حکومت و روحانیت، می خواهد روحانیون را از مقامات دولت کنار بزند. دولت وی به خاطر آنکه چاره ای جز برآورد کردن خواسته های اجتماعی مردم ایران ندارد، علیرغم اعتقادات مذهبی خود، غیرمذهبی ترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود. بهنام ناطقي (نيويورك) (rm) صدا (wma) صدا [ 4:24 mins ]
بهنام ناطقی (رادیو فردا، نیویورک): روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از تهران می‌نویسد تلاش آقای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، برای قبضه کردن قدرت در ایران از حمایت رئیس حکومت، آیت‌الله علی خامنه‌ای برخوردار است و سرانجام به تک‌صدائی شدن حکومت ایران در عرصه جهانی کمک می‌کند. از نظر مایکل اسلکمن، خبرنگار نیویورک تایمز در تهران، در کشوری که تاکنون با صداهای چندگانه و اهداف مختلف، سخن می‌گفت، یگانگی بی‌سابقه رهبری مذهبی و سیاسی در بالاترین سطوح، فرصت بی‌سابقه‌ای برای مذاکره مستقیم برای آمریکا فراهم می‌سازد.
سردار بازنشسته علیرضا آخری، معاون سابق وزارت دفاع جمهوری اسلامی، به نیویورک تایمز گفت اگر آمریکا با دولت اصلاح‌طلب رابطه برقرار می‌کرد، این رابطه هیچوقت کامل نمی‌بود اما حالا مفهوم تشنج‌زدائی این است که همه کشور از رابطه با غرب حمایت می‌کند. وی اشاره کرد که آقای احمدی‌نژاد مخالفان خود از جمله آقای رفسنجانی را کنار زده است و می‌کوشد نسل اول قدرتمندان بعد ازانقلاب را که آقای رفسنجانی نماینده آنهاست از صحنه خارج کند.
با این حال نیویورک تایمز هشدار می‌دهد که اگر آمریکا باب مذاکره را در حالی با ایران باز کند که آقای احمدی‌نژاد با حمایت رهبر جمهوری اسلامی به متمرکز کردن قدرت در دست خود مشغول است، این کار تنها به بالارفتن اعتبار و موقعیت آقای احمدی‌نژاد کمک می‌کند و موضع ستیزه‌جویانه او را تقویت می‌کند.
تحلیلگران ومقامات جمهوری اسلامی در تهران می‌گوید دولت آقای احمدی‌نژاد در تلاش است نظام حکومت روحانیت محافظه‌کار را که اعتبار خود را در میان مردم از دست داده است، تقویت کند، از طریق امتیاز گرفتن از غرب در برابر برنامه اتمی، تسهیل محدودیت‌های اجتماعی، گشودن باب مذاکره با آمریکا، سرکوب مخالفت سیاسی در داخل کشور و توسعه یک طبقه سیاسی جدید در کشور در خارج از روحانیت.
از این دیدگاه، آقای احمدی‌نژاد تلاش می‌کند مرزهای قدرت رئیس جمهوری اسلامی را فراتر از اختیارات روسای سابق گسترش دهد، از جمله برای نخستین بار از زمان انقلاب در ایران، رئیس جمهوری اسلامی توانسته است رئیس حکومت آیت‌الله علی خامنه‌ای را هم در امور داخلی و هم در امور خارجی، تحت‌الشعاع قرار دهد.
این روزنامه یادآور می‌شود که آقای احمدی‌نژاد کنترل سازمان‌های تحققاتی را از دست آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری اسلامی اسبق، خارج کرده است و روحانیون بلندپایه را بر سر طرز برخورد با زنان به چالش کشیده است و اساتید عمده دانشگاه‌ها را از نظام دانشگاهی بیرون انداخته است، و در سخنان خود بارها خواهان برخورد مجلس ودولت با ثروتمندانی شده‌است که به گفته وی از پول خود برای بدست آوردن نفوذ استفاده می‌کنند.
تحلیلگران در ایران می‌گویند آقای احمدی‌نژاد با حمایت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس حکومت، می‌خواهد روحانیون را از مقامات کلیدی کنار بزند، زیرا تشخیص داده است که حضور روحانیون به عنوان چهره‌های اصلی حکومت در انظار، هم روحانیت را بی‌اعتبار کرده است و هم حکومت را.
نیویورک تایمز می‌نویسد هدف احمدی‌نژاد این است در مسابقه، از چالش‌هائی که ریاست خود او بر جمهوری اسلامی و قدرت محافظه‌کاران را تهدید می‌کنند، جلو بزند. او که هنوز به وعده خود برای بهبود زندگی فقرا عمل نکرده است با اقتصاد پریشان، افزایش بیکاری و گستردگی نارضائی‌های قومی روبرو است و خیلی‌ها می‌گویند اگر وضع اقتصاد را نتواند بهبود بخشد، حمایت مردمی را از دست می‌دهد و خیلی‌ها هم امیدی به موفقیت او ندارند.
ناصر هادیان، دوست بچگی رئیس جمهوری اسلامی و استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید مشکل این است که حالا دولتی داریم که نه در اداره امور داخلی تجربه دارد نه در روابط خارجی.
نیویورک تایمز در ادامه مقاله به تشریح برنامه‌های آقای احمدی‌نژاد پرداخته است، از جمله تلاش او برای به وجود آوردن طبقه‌ای جدید از نخبگان سیاسی، تلاش او برای سرمایه‌گذاری درآمد نفت در طرح‌های توسعه به طوری‌ که تورم‌زا نباشد، و همچنین حمایت او از حقوق زنان و خواسته‌های اجتماعی دیگر، که سرانجام، علیرغم اعتقادات عمیق مذهبی و محافظه‌کار، دولت او را به خاطر تلاش برای رعایت خواسته‌های اجتماعی مردم، به غیرمذهبی‌ترین و سکولارترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل خواهد کرد.
یک تحلیلگر گفت احمدی‌نژاد چاره‌ای جز تسلیم شدن به خواسته‌های اجتماعی مردم نمی‌بیند. صاحبان این عقیده از جمله اشاره کردند که هنگام مخالفت با منع حضور تماشاگران زن در استادیوم‌های ورزشی، آقای احمدی‌نژاد از مواضعی دفاع کرد که با مواضع روحانیون محافظه‌کار در داخل و خارج ایران تطبیق نداشت، به خصوص وقتی در مشکل فساد اجتماعی، انگشت اتهام را به طرف مردان گرفت.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?