خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Saturday, July 22, 2006

 
اکبر گنجی با انتقاد از سیاست دولت آمریکا گفت: دموکراسی را با 750 میلیارد دلار هم نمی توان بنا کرد جمعه شب اکبر گنجی در دانشگاه جرج تاون شهر واشنگتن برای جمعی از ایرانیان سخنانی ایراد کرد و به سئوالات آنان در زمینه های مختلف پاسخ گفت. گنجی ابتدا سه نوع حکومت غیردموکراتیک، یعنی حکومت نظامیان، حکومت فاشیست ها و حکومت سلطانی را توضیح داد و جمهوری اسلامی را نظام سلطانی خواند که مانند حکومت پادشاهی به جای شاه یک فقیه همه کاره است. وی سه گزینه حکومت اسلامی را مشروطه سلطنتی، جمهوری مشروطه و جمهوری نامید و جمهوری مورد نظر خود را نظامی دانست که اصل اول قانون اساسی آن اعلامیه جهانی حقوق بشر باشد، یک جمهوری فدرال که قدرت در آن آنچنان توزیع شده باشد که راه بر دیکتاتوری بسته شود. گنجی با انتقاد از سیاست دولت آمریکا و اختصاص 75 میلیون دلار برای استقرار دموکراسی در ایران گفت: دموکراسی را با 750 میلیارد دلار هم نمی توان بنا کرد. او دموکراسی را راه حل مسائل جاری ایران دانست و گفت: برغم وجود جنبش بزرگ دموکراسی خواهی در ایران و طبقه قوی روشنفکران، این جنبش از سازماندهی و رهبری برخوردار نیست تا بتواند مردم را بسیج کند. امير آرمين (rm) صدا (wma) صدا [ 3:33 mins ]
جمعه شب اکبر گنجی، روزنامه نگار سرشناس که هفته قبل به آمریکا سفر کرده، در گاستن هال دانشگاه جرج تاون شهر واشنگتن برای جمعی از ایرانیان این منطقه سخنانی ایراد کرد و به سئوالات آنان در زمینه های مختلف پاسخ گفت. حدود 600 نفر در این جلسه شرکت داشتند که در قیاس با اکثر اجتماعات ایرانیان در این منطقه، تعداد بسیار قابل توجه به شمار می رود.
امیر آرمین (رادیو فردا): گنجی ابتدا سه نوع حکومت غیردموکراتیک، یعنی حکومت نظامیان، حکومت فاشیست ها و حکومت سلطانی را توضیح داد و جمهوری اسلامی را نظام سلطانی خواند که مانند حکومت پادشاهی به جای شاه یک فقیه در راس حکومت و همه کاره است.
صدای اکبر گنجی: رژیم فعلی، یک رژیم سلطانی است و روز به روز اختیارات عملی رهبر نیز افزایش پیدا می کند، یعنی بیشتر اعضای سپاه پاسداران هستند که وارد ارکان حکومت می شوند و اینها فقط و فقط برای تحکیم رژیم سلطانی و افزایش اختیارات رهبر است.
ا . آ: اکبر گنجی گفت: نظام پادشاهی و نظام ولایت فقیه هر دو غیردموکراتیک هستند، چون در دموکراسی اصل بر برابری همه مردم است، در حالی که در این نظام ها یا دودمان پادشاهی و یا فقها حکومت می کنند و با توده مردم فرق دارند. اکبر گنجی سه گزینه حکومت اسلامی را مشروطه سلطنتی، جمهوری مشروطه و جمهوری نامید و گفت طرفداران گذار به مشروطه سلطنتی به پایگاه داخلی در کشور اعتنایی ندارند و آماده اند با مداخله آمریکا و همانند عراق حکومت اسلامی سرنگون شود و آنها به حکومت برسند.
در حکومت مشروطه اسلامی یا جمهوری مشروطه که سخنگوی آن سعید حجاریان است، باید با فشار از پایین و چانه زنی در بالا حاکمیت دوگانه ایجاد کرد و به تدریج و بدون پرداخت هزینه و بسیج عمومی حکومت را مشروط و مقید کرد. اما در حکومت پیشنهادی او، با توجه به نارضایتی وسیع مردم و در شرایطی که همه راه ها به سوی آزادی بسته شده، تنها با نافرمانی مدنی می توان جامعه را به سوی دموکراسی سوق داد.
گنجی جمهوری مورد نظر خود را نظامی دانست که اصل اول قانون اساسی آن اعلامیه جهانی حقوق بشر باشد. یک جمهوری فدرال که قدرت در آن آنچنان توزیع شده باشد که راه بر دیکتاتوری و استبداد بسته شود. نمونه های نافرمانی مدنی در ایران را مقاومت زنان در برابر حکومتیان، استفاده گسترده مردم از ماهواره برغم تلاش رژیم در ممنوعیت آن و تجمع زنان برای نمونه در 22 خرداد نامید. و نمونه خارجی نافرمانی مدنی را دعوت نلسن ماندلا از مردم آفریقای جنوبی که برای شکستن ترس مردم از زندان های رژیم آپارتاید از همه دعوت کرد جلوی زندان ها بروند و با این نافرمانی مدنی دهها هزار نفر به زندان افتادند. ترس مردم و ابهت رژیم آپارتاید به این ترتیب شکسته شد.
گنجی با انتقاد از سیاست دولت آمریکا و اختصاص 75 میلیون دلار برای استقرار دموکراسی در ایران گفت: دموکراسی را با 750 میلیارد دلار هم نمی توان بنا کرد. گنجی دموکراسی را راه حل مسائل جاری ایران دانست و گفت: برغم وجود جنبش بزرگ دموکراسی خواهی در ایران و وجود طبقه قوی روشنفکران، این جنبش از سازماندهی و رهبری برخوردار نیست تا بتواند مردم را بسیج کند و اینها نقطه ضعف های بزرگ جنبش دموکراسی خواهی در ایران است.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?