خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Monday, July 17, 2006

 
گرایش قطب‌های جمهوری اسلامی به سیاست‌های متضاد اقتصادی: سرگردان میان بازار و دولت سیاست اقتصادی ایران همچنان بین بازار و دولت سرگردان است و قطب های گوناگون قدرت در جمهوری اسلامی، در این زمینه، از جهتگیری های متفاوت و اغلب متضاد پیروی می‌کنند. ابلاغیه رهبری درباره اصل 44 قانون اساسی از «خصوصی سازی بزرگ» خبر می‌دهد، ولی در همان حال مجلس در عرصه های گوناگون، از نرخ بهره گرفته تا طرح مسئله جیره بندی بنزین، به سنت های دستوری روی می‌آورد و همزمان رئیس جمهوری اسلامی به قیمتها فرمان می‌دهد به گذشته بازگردند. فريدون خاوند (پاريس) (rm) صدا (wma) صدا [ 3:05 mins ]
فریدون خاوند (رادیو فردا، پاریس): حدود هفده سال پیش، با آغاز ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، آزاد سازی به سیاست رسمی دولت جمهوری اسلامی در عرصه اقتصادی بدل شد و ابتکارهائی نیز، در راستای همین سیاست، به اجرا در آمد که مجموعه معروف به «تعدیل» مهم ترین آنها بود.
اما این ابتکار ها، در رویاروئی با انبوه موانع سیاسی و مکتبی و حقوقی از نفس افتادند و ایران، پس از پشت سر گذاشتن شانزده سال زمامداری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، همچنان گرفتار یک اقتصاد متمرکز دولتی متکی بر رانت نفتی است.
سر در گمی در عرصه سیاستگذاری اقتصادی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدت گرفته است. مجموعه ای از جهت‌گیری های ناهمگون، در روابطی سخت پیچیده میان رهبری انقلاب، دستگاه مقننه و دولت، سیاست‌گذاری اقتصادی ایران را از این سو به آن سو می‌کشاند. ابلاغیه رهبری درباره اصل 44 قانون اساسی از «خصوصی سازی بزرگ» خبر می‌دهد، ولی در همان حال مجلس در عرصه های گوناگون، از نرخ بهره گرفته تا طرح مسئله جیره بندی بنزین، به سنت های دستوری روی می‌آورد و همزمان رئیس جمهوری اسلامی به قیمتها فرمان می‌دهد به گذشته بازگردند.
روزنامه «شرق» چاپ تهران در تفسیر اقتصادی بامداد امروز خود به قلم مسعود نیلی زیر عنوان «هویت نظام اقتصادی کشور چیست؟»، بر اقدامات بسيار متفاوت و گاه متضاد از سوى مسئولين و تصميم گيرندگان جمهوری اسلامی تاکید میکند. روی آوردن به فرمان و دستور، یکی دیگر از ویژگی های سیاست های اقتصادی دولت نهم و مجلس هفتم است. در پاسخ به همین رویکرد حسین عبده تبریزی، دبیر کل سابق بورس اوراق بهادار تهران در سرمقاله روز شنبه روزنامه «سرمایه» چاپ تهران می نویسد که «با بيان وزير يا فرمايش رييس‌كل بانك مركزي در‌مورد اوضاع مناسب اقتصادي كشور، سرمايه‌گذاران شروع به سرمايه‌گذاري نمي‌كنند، پس‌اندازكنندگان از تمايل به مصرف نمي‌كاهند، منحني تقاضا به سمت دلخواه حركت نمي‌كند، قيمت‌ها آرام نمي‌گيرند و مردم تنگ‌دست بالاي خط فقر نمي‌روند.»

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?