خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Tuesday, July 25, 2006

 
سرمایه گذاری ایرانیان در شرکتهای چینی و موج تازه فرار سرمایه ها از ایران به خارج: «پرواز به سوی افق‌هائی روشن‌تر» پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی جمهوری اسلامی، سرمایه ایرانیان در خارج از کشور را بین 600 تا 700 میلیارد دلار برآورد کرد، بدون اشاره به منبع این رقم یا طریق محاسبه، ولی این رقم دو برابر کل در آمد ارزی است که طی دوران پس از جنگ ایران و عراق از محل صادرات نفت به خزانه جمهوری اسلامی واریز شده است. خبرگزاری «فارس» دیروز در گزارشی نوشت پس از امارات اکنون نوبت چین است که با ایجاد جاذبه های خاص، زمینه جذب سرمایه‌های میلیارد دلاری ایرانیان را فراهم آورد. این خبرگزاری در گزارش خود دلایل کوچ سرمایه های ایرانی به افق های روشن تر را برشمرده است. فريدون خاوند (پاريس) (rm) صدا (wma) صدا [ 3:32 mins ]
فریدون خاوند (رادیو فردا، پاریس): به گفته پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی جمهوری اسلامی، ایرانیان 600 تا 700 میلیارد دلار در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده اند.
آقای کاظمی از منبع این بر آورد و چگونگی محاسبه آن سخنی به میان نمی‌آورد. همچنین نمی‌گوید چه سهمی از این سرمایه از ایران به خارج رفته و چقدر توسط شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری شده که هر چند توسط ایرانی‌تباران به وجود آمده، اما طبعا ملیت کشور‌هایی را دارند که در آنجا به ثبت رسیده‌اند.
واقعیت آن است که در اقتصاد جهانی شده امروز، با توجه به سیال بودن سرمایه‌ها، ارزیابی حجم سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور اگر غیرممکن نباشد، دستکم بسیار دشوار است. بد نیست بدانیم رقم 700 میلیارد دلار، که از سوی آقای کاظمی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور ذکر شده، دو برابر کل در آمد ارزی است که طی دوران پس از جنگ ایران و عراق از محل صادرات نفت به خزانه جمهوری اسلامی واریز شده است.
به هر حال مسئولیت صحت و اعتبار این رقم بر عهده وزیر رفاه و تامین اجتماعی جمهوری اسلامی است، ولی در یک نکته روشن‌تر از آفتاب طبعا نمی‌توان با پرویز کاظمی موافق نبود و آن این که اگر این میزان سرمایه گذاری، به گفته ایشان، در داخل کشور صورت می‌گرفت، باعث رشد اقتصادی و در نتیجه افزایش در آمد مردم می‌شد.
بر جای می‌ماند یک پرسش اساسی که آقای وزیر از طرح آن خوداری کرده، اما روزنامه «افتاب یزد» چاپ تهران آنرا عنوان سر مقاله دیروز خود قرار داده است: «هفتصد میلیارد دلار چرا رفت؟» پاسخ این پرسش نیز بسیار بدیهی است. کافی است به تصویری اشاره کنیم که از ایران در پویاترین قطب‌های اقتصادی جهان به وجود آمده، و انعکاس همین تصویر در محافل کسب و کار ایران. در این شرایط سرمایه‌های ایرانی طبعا به سوی افق‌هائی روشن‌تر بال و پر می‌کشند.
خبرگزاری «فارس» دیروز در گزارشی نوشت پس از امارات اکنون نوبت چین است که با ایجاد جاذبه های خاص، زمینه جذب سرمایه‌های میلیارد دلاری ایرانیان را فراهم آورد.
همان خبرگزاری در گزارش خود، از زبان دست اندر کاران، دلایل کوچ سرمایه های ایرانی را به چین بر می شمارد. اینان به پرسشی پاسخ می‌دهند که آقای وزیر مطرح نکرد.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?