خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Tuesday, July 18, 2006

 
بوش: جامعه بين المللی بايد ايران را منزوی کند

سران گروه هشت برخلاف انتظار نتوانستند در مسائل کليدی سياست يگانه ای اتخاذ کنند
جورج بوش رئيس جمهور آمريکا روز سه شنبه 18 ژوئيه خواستار همکاری کشورها برای منزوی کردن ايران شد.
اين در حالی است که روز قبل شورای امنيت سازمان ملل متحد به طور غير رسمی بررسی پرونده هسته ای ايران را آغاز کرد.
آمريکا و متحدانش در شورای امنيت تلاش می کنند قطعنامه ای عليه ايران تصويب کنند که به موجب آن در صورت عدم توقف غنی سازی اورانيوم و فعاليت های پيوسته، تحريم های گسترده ای عليه ايران وضع شود.
تحريم های اقتصادی و ديپلماتيک
جورج بوش رئيس جمهور آمريکا گفت: بی ثباتی منطقه خاورميانه در پديده تروريسم و آنچه او "حمله تروريستی" حزب الله لبنان به اسرائيل ناميد، ريشه دارد.
آقای بوش گفت: "کشورهايی مانند سوريه و ايران الهام بخش برخی از اين حملات تروريستی هستند. برای حل اين بحران جامعه بين المللی بايد با سوريه و حزب الله لبنان برخورد کرده و ايران را منزوی کند."
همزمان با اين درخواست آقای بوش، پنج عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد کار بررسی پرونده اتمی ايران را در نيويورک آغاز کردند.
خبرگزاری ها به نقل از مقاماتی که خواسته اند نامشان فاش نشود گزارش داده اند که پيش نويس قطعنامه مطرح شده در اين شورا شامل تحريم های اقتصادی و ديپلماتيک عليه ايران است.
در اين رابطه جان بولتون نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد ابراز اميدوار کرد که شورای امنيت تا پايان اين هفته قطعنامه لازم الاجرايی صادر کند.
با اين همه او افزود چين و روسيه در اولين نشست شورای امنيت برای گفتگو درباره مفاد اصلی اين قطعنامه که ايران را موظف به تعليق توليد سوخت هسته ای و احداث راکتور اتمی آب سنگين خود ميکند، آمادگی نداشتند.
به عقيده کلست والاندر کارشناس مرکز مطالعات استراتژيک و بين الملل منظور آقای بولتون از عبارت مفاد اصلی قطعنامه تحريم های مشخص يا حتی اصل تحريم است.
خانم والاندر می گويد:
"من اطمينان کامل دارم که رأی روسيه و احتمالا چين به قطعنامه پيشنهادی که وعده وضع تحريم های بين امللی عليه ايران را بدهد ممتنع نخواهد بود و آن را وتو خواهند کرد. اگر آمريکا بخواهد حمايت اين دو کشور را جلب کند بايد موضع نرم تری در زمينه تحريم اتخاذ کند. اين امری مشکل ولی امکان پذير است. می توان از عباراتی مانند تدابير احتمالی تنبيهی به جای واژه تحريم استفاده کرد."
ادوارد گنيم سفير سابق آمريکا در کويت و اردن هم با اين نظر موافق است.
آقای گنيم می گويد که نشست سران گروه هشت به نزديکی ديدگاه روسيه و چين به موضع آمريکا کمکی نکرد و اين دو کشور در مخالفت با برخورد تحريمی با ايران سياست يگانه ای دارند.
به نظر آقای گنيم: "تا زمانی که روسيه با تحريم ها مخالف است چين هم موضع مشابهی اتخاذ خواهد کرد. قطعنامه شورای امنيت بدون تحريم عليه ايران تنها فشارهای سياسی را بر اين کشور افزايش می دهد و نتيجه ملموسی به بار نخواهد آورد. دولت ايران از اين امر آگاه است و بر حمايت روسيه و چين در شورای امنيت حساب می کند و به همين خاطر جسورتر شده است."
با اين حال اين مقام پيشين وزارت خارجه آمريکا معتقد است بحران جديد در خاورميانه باعث خواهد شد که کاخ سفيد موضع سخت تری نسبت به ايران اتخاذ کند

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?