خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Thursday, June 01, 2006

 

اخبار وگزارشات اعتراصات دانشجوئی

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف
موج تازه‌اي از بازداشت‌ فعالين دانشجويي، احضار گسترده‌ي آن‌ها به كميته هاي انضباطي و دست‌اندازي به ساحت دانشگاه ها از طريق ايجاد فضاي امنيتي، انتصاب روساي دانشگاه ها و اخراج يا وادار به استعفا كردن اساتيد به راه افتاده‌است. به دنبال اعتراض دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير به دخالت دفتر نهاد رهبري و بسيج به اصطلاح دانشجويي در انتخابات شوراي مركزي انجمن اسلامي اين دانشگاه، «ياشار قاجار» (دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير) بازداشت گرديده و «عابد توانچه» (عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير) ربوده شده است. با توجه به گذشت سه روز از اين اتفاق، بيم آن مي رود عده اي اين بار نيز در پي اجراي سناريوهاي نخ نماي گذشته باشند. انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف به ويژه نسبت به امكان تكرار سناريوي ارتداد دكتر آقاجري و نيز اخذ اعتراف اجباري (نظير آنچه براي افشاري رخ داد) شديداً هشدار مي دهد.
مي‌توان قلم‌ها را شكست، زبان‌ها را بريد و مبارزين را به بند كشيد اما انديشه را نمي‌توان مصلوب كرد. سرانجام روزي خورشيد آزادي و برابري طلوع خواهدكرد و همه بايد به خواسته‌هاي برحق مردم گردن نهند. خرد جمعي حاكم بر فضاي دانشگاه هاي كشور، هرگز چنين برخوردهاي ارباب منشانه و متجاوزگرانه اي را برنخواهد تافت. انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف ضمن محكوم كردن برخوردهاي امنيتي با فعالين دانشجويي، خواستار آزادي بي قيد و شرط «ياشار قاجار» و روشن شدن وضعيت «عابد توانچه» است
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر
موج تازه‌اي از بازداشت‌ فعالين دانشجويي، احضار گسترده‌ي آن‌ها به كميته هاي انضباطي و دست‌اندازي به ساحت دانشگاه ها از طريق ايجاد فضاي امنيتي، انتصاب روساي دانشگاه ها و اخراج يا وادار به استعفا كردن اساتيد به راه افتاده‌است. به دنبال اعتراض دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير به دخالت دفتر نهاد رهبري و بسيج به اصطلاح دانشجويي در انتخابات شوراي مركزي انجمن اسلامي اين دانشگاه، «ياشار قاجار» (دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير) بازداشت گرديده و «عابد توانچه» (عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير) ربوده شده است. با توجه به گذشت سه روز از اين اتفاق، بيم آن مي رود عده اي اين بار نيز در پي اجراي سناريوهاي نخ نماي گذشته باشند. انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف به ويژه نسبت به امكان تكرار سناريوي ارتداد دكتر آقاجري و نيز اخذ اعتراف اجباري (نظير آنچه براي افشاري رخ داد) شديداً هشدار مي دهد. مي‌توان قلم‌ها را شكست، زبان‌ها را بريد و مبارزين را به بند كشيد اما انديشه را نمي‌توان مصلوب كرد. سرانجام روزي خورشيد آزادي و برابري طلوع خواهدكرد و همه بايد به خواسته‌هاي برحق مردم گردن نهند. خرد جمعي حاكم بر فضاي دانشگاه هاي كشور، هرگز چنين برخوردهاي ارباب منشانه و متجاوزگرانه اي را برنخواهد تافت.
بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
تعدادي از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در اعتراض به رويدادهاي چند روز گذشته در دانشگاه تهران تجمع كردند.به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در منطقه خراسان، اين تعداد از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد علت تجمع خود را اعتراض به مسايلي از جمله احضار دانشجويان به كميته انضباطي دانشگاه تهران، خواندند.در اين تجمع كه حدود سه ساعت ادامه يافت، دانشجويان معترض با سر دادن شعارهايي نظير “دانشجو مي‌ميرد، ذلت نمي پذيرد” ، “نان، صلح، آزادي” و خواندن سرودهاي يار دبستاني و اي ايران، اعتراض خود را اعلام كردند.اين دانشجويان همچنين با در دست داشتن پلاكادرهايي با مضامين “جنبش دانشجويي وامدار هيچ جرياني نيست”،”دانشگاه سنگر آزادي است” ، “آزادي، برابري” ،” تصفيه اساتيد محكوم است” و.. به اعتراض خود ادامه دادند.يكي از دانشجويان در سخناني محور اين تجمع را اعلام همبستگي با دانشجويان دانشگاه تهران و اعتراض به بازنشستگي اساتيد، فشار بر نشريات مستقل دانشجويي و عملكرد كميته انضباطي اعلام كرد و افزود: هر جا كه دانشجو مورد تعرض قرار گيرد و استقلالش زير سوال برود، ساير دانشجويان اعلام حمايت مي كنند چراكه دانشگاه سنگر آزادي است و در مقابل هيچ فشاري تسليم نمي‌شود.يكي ديگر از دانشجويان، جنبش دانشجويي را تبلور آرمانهاي ملت ايران معني كرد و اظهار داشت: سكوت دانشگاه يعني مرگ دانشجو و سكوت او برابر است با مرگ ملت ايران. بنا بر اين دانشجو در برابر بي‌عدالتي سكوت نمي‌كند.وي تصريح كرد: آيا تخريب و ارعاب نخبگان فكري جامعه باعث فلج شدن مديريت در جامعه نخواهد بود؟ اين سوالي است كه دولت بايد پاسخگو باشد.در پايان اين تجمع بيانيه‌اي در تشريح اهداف تجمع توسط يكي از دانشجويان قرائت شد كه در بخشي از آن آمده است: ما دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد همبستگي كامل خود را با دانشجويان تهران اعلام كرده و خواستار آزادي همه دستگيرشدگان و رفع تعقيب از همه دانشجويان هستيم.مدير فرهنگي دانشگاه فردوسي مشهد درباره اين تجمع به خبرنگار ايسنا گفت: تجمع امروز دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد فاقد مجوز قانوني بود.سيدحسين سيدموسوي افزود: دانشگاه با اين تجمع مخالفت نكرد چون ما به دنبال اين هستيم كه اعتراض‌ها در فضايي آرام برگزار شود.
مسوولان دانشگاه اميركبير پاسخگوي دانشجويان نيستند
سه روز پيش مديران دانشگاه اميركبير، اجازه برگزاري انتخابات انجمن اسلامي را به دانشجويان اين دانشگاه ندادند، به همين دليل اعتراض‌هاي وسيعي از سوي دانشجويان اين دانشگاه شكل گرفت، اعتراضاتي كه تا عصر ديروز نيز ادامه يافت.دانشجويان اميركبير نگران محدود شدن فضاي سياسي دانشكده‌شان هستند، فضايي كه از نظر آن‌ها ضربه‌پذيرتر مي‌شود.اما يكي از دانشجويان اين دانشگاه حتي ماجرا را ساده‌تر از اين‌ها مي‌داند: «خواسته‌هاي ما در ابتدا كاملا صنفي بود. ما از رييس دانشگاه خواستيم تا مجوز يك تريبون آزاد را به دانشجويان بدهد و با حضور خودش و گفت‌وگو، مسايل را حل كنيم اما «رهايي» رييس دانشگاهمان با اين خواسته ما مخالفت كرد و اعضاي شوراي صنفي هم در اعتراض به اين نوع برخورد دست به تحصن زدند. اما رييس دانشگاه باز هم حاضر به پاسخگويي نشد».اين بي‌اعتنايي مسوولان دانشگاه، دانشجويان را ناراضي كرد و سه‌شنبه و چهارشنبه اين هفته نيز آنها به اعتراضاتشان ادامه دادند، همچنين تعدادي از دانشجويان اين دانشگاه ديروز در اعتراض دست به اعتصاب غذا زدند.دانشجويان بدون
حامي

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?