خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Monday, May 29, 2006

 

در پی غیرقانونی خوانده شدن انتخابات انجمن دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک از سوی بسیج، نمایندگان دو تشکل به مناظره پرداختند پس از آن که با پافشاری یک هفته ای دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، مسئولان این دانشگاه پذیرفتند که انتخابات انجمن دانشجویی را به رسمیت بشناسند، این انتخابات روز یکشنبه از سوی بسیجیان دانشگاه غیرقانونی خوانده شد. عباس حکیم زاده از اعضای شورای عمومی انجمن دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک درباره رویدادهای روز یکشنبه می گوید: دیروز بسیجیان دانشگاه پلی تکنیک دست به هیاهو زدند و انتخابات انجمن را مجددا غیرقانونی خواندند و جالب است وقتی حاکمیتی که یکدست شده و هماهنگ است با این افراد، انتخاباتی را تایید می کند، دیگر واقعا نمی دانیم اینها به چه می گویند قانون. آقای حکیم زاده می گوید: همان زمان انجمن اعلام کرد حاضر است با اعضای بسیج مناظره کند که در این مناظره از جمله نماینده دانشجویان اظهار داشت: معیار و ملاک تشخیص این که یک تشکل به اساسنامه عمل می کند یا نمی کند، اعضای تشکل های دیگر نیستند. مريم منظوري (rm) صدا (wma) صدا [ 4:20 mins ]
عصر روز یکشنبه نمایندگان بسیج و انجمن دانشگاه پلی تکنیک تهران با یکدیگر به مناظره پرداختند. این مناظره پس از ناآرامی های یک هفته گذشته در این دانشگاه صورت گرفت. در اعتراضات شدید دانشجویان این دانشگاه در یک هفته گذشته، دانشجویان در درجه اول خواستار برگزاری انتخابات انجمن اسلامی بودند که با پافشاری آنان، مسئولان دانشگاه پذیرفتند انتخابات انجمن را به رسمیت بشناسند، موضوعی که سپس از سوی بسیج بار دیگر غیرقانونی خوانده شد.
مریم منظوری (رادیو فردا): پس از آن که با پافشاری یک هفته ای دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، مسئولان این دانشگاه پذیرفتند که انتخابات انجمن دانشجویی را به رسمیت بشناسند، این انتخابات روز یکشنبه از سوی بسیجیان دانشگاه غیرقانونی خوانده شد. عباس حکیم زاده از اعضای شورای عمومی انجمن دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک درباره رویدادهای روز یکشنبه می گوید:
عباس حکیم زاده: دیروز بسیجیان دانشگاه پلی تکنیک دست به هیاهو در این رابطه زدند و انتخابات انجمن را مجددا غیرقانونی خواندند. واقعا نمی دانیم قانون از نظر این آقایان چیست. وقتی حاکمیتی که یکدست شده و هماهنگ است با این افراد، انتخاباتی را تایید می کند، دیگر واقعا نمی دانیم اینها به چه می گویند قانون. همان زمان انجمن اعلام کرد حاضر است مناظره کند با اعضای بسیج و بسیج که انتظار این را نداشت، شروع کرد به دلایل واهی آوردن و بهانه آوردن که این انجمن غیرقانونی است و ما انجمن را قبول نداریم که بخواهیم با آن مناظره کنیم.
م . م: عباس حکیم زاده درباره محورهای مناظره میان نمایندگان انجمن و بسیج دانشگاه پلی تکنیک می گوید:
عباس حکیم زاده: یکی این بود که ادعا می کردند انجمن قانونی نیست، چون به اساسنامه اش پایبند نیست و نماینده انجمن هم این مساله را ابراز داشت که معیار و ملاک تشخیص این که یک تشکل به اساسنامه عمل می کند یا نمی کند، اعضای تشکل های دیگر نیستند. ما هم می توانیم ادعا کنیم که بسیج مثلا به اساسنامه اش پایبند نیست. اگر ما طبق اساسنامه عمل نمی کردیم، دانشگاه به برنامه های ما مجوز نمی داد و انتخابات ما را تایید نمی کرد. دومین مورد می گفتند که شما تفسیرتان را از اسلام به طور واضح و روشن بیان کنید. نماینده انجمن در پاسخ به این سئوال گفت ما هیچ عقیده ای را بر عقیده دیگر دارای برتری ذاتی نمی دانیم که بخواهیم یک قرائت از اسلام را ترویج و توصیه کنیم. ما تقسیم بندی اعضایمان بر اساس اعتقادشان نیست. مساله ای که خیلی مشهود بود در این مناظره، هرجا که انجمن استناد می کرد به بیانیه های بسیج، نماینده بسیج می گفت: بله من هم نسبت به این مساله انتقاد دارم و امثالهم که از سوی نماینده انجمن گفته شد شما باید به اصول اولیه مناظره پایبند باشید و نمی توانید هرجا که گیر کردید بگویید من خودم هم انتقاد دارم نسبت به این مساله. شما از سوی بسیج اینجا نشستید و از تک تک کارهای بسیج باید دفاع کنید.
م . م: به گفته آقای حکیم زاده، اختلافات بسیج و انجمن دانشجویی از حدود سال 70 به این سو آغاز شد. به گفته او از زمانی که انجمن ها شروع دگردیسی کردند و به سوی آزادیخواهی پیش رفتند، این اختلافات آغاز شد و تا به امروز ادامه یافته و اختلاف میان بسیج و انجمن دانشجویان قصه دیروز و امروز نیست.
عباس حکیم زاده: این یک قصه چندین ساله است. از سال 74 که دانشجویان پلی تکنیک سعی می کردند دکتر سروش را که آن زمان بایکوت خبری بودند از سوی حاکمیت و از دانشگاه اخراج شده بودند، به دانشگاه بیاورند و همان زمان بسیجی ها طناب دار بر سردر دانشگاه آوردند و می گفتند هر کسی بخواهد دکتر سروش را به این دانشگاه بیاورد با ما طرف است. اینها مشکلشان وجود یک نهاد آزادی خواه داخل دانشگاه است و هماهنگ هستند با سپاه و حاکمیت.
م . م: به گفته فعالان دانشجویی در ناآرامی های صنفی دو روز گذشته چندین تن بازداشت شدند. از جمله یاشار قاجار دبیر انجمن پلی تکنیک، پویا هیبت اللهی از اعضای سابق انجمن دانشکده ادبیات و هومن کاظمیان و مهدی هاشمی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?