خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Friday, May 19, 2006

 

اعتراض های دانشجویان آذری سراسر کشور به چاپ کاریکاتوری در روزنامه رسمی ایران: مصاحبه با سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات دانشجویان آذری در سرتاسر ایران روزنامه رسمی ایران متمایل به محافظه کاران را بدلیل چاپ کاریکاتوری که در آن یک سوسک بزبان ترکی حرف می زند، هدف خشم و اعتراض خود قرار دادند. روزنامه ایران رسما عذرخواهی کرد. قوه قضائیه اعلام کرد گرم تحقیق دراین باره است. ماشاء الله شمس الواعظین سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: الان که روزنامه ایران رسما عذرخواهی کرده این موضوع دید اخلاق حرفه ای خاتمه یافته است و مخالفان باید به این نکته قناعت کنند مجال ندهند یک نشریه بخاطر پاره ای از خطاها در معرض تهدید یا ناامن کردن شغل روزنامه نگاران قرار گیرد. وی می گوید یکی از گسلهای مهم قابل زنده شدن بحرانها در ایران بحران قومیت هاست که نمی شود با آن شوخی کرد. ما باید به این بافت موزاییکی کشورمان احترام بگذاریم. امير مصدق کاتوزيان (rm) صدا (wma) صدا [ 4:22 mins ]
دانشجویان آذری در سرتاسر ایران روزنامه رسمی ایران را هدف خشم و اعتراض خود قرار دادند. این روزنامه کاریکاتوری را چاپ کرد که در آن یک سوسک بزبان ترکی حرف می زند. روزنامه رسمی ایران که سابقا نزدیک به طرفداران اصلاحات بود ولی اینک به جناح محافظه کار گرایش دارد، رسما عذرخواهی کرده است. قوه قضائیه گفته است گرم تحقیق دراین باره است. ماشاء الله شمس الواعظین سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در مصاحبه با رادیو فردا می گوید:
ماشاء الله شمس الواعظین: دادستان تهران به دادگاه مطبوعات و قوه قضائیه که یک زمانی برای سرکوب مطبوعات آزاد، اتوبوس اتوبوس شاکی بسیج می کرد می آورد دادگاه برای توقیف و تقویت شکایت خودش علیه مطبوعات آزاد این عمل را انجام می داد باید منتظر چنین روزی هم می شد که بطور ناگهانی یکی از روزنامه های محافظه کار دست به اقدامی بزند که این اقدام از دید بخشی از مردم توهین آمیز تلقی شود و خود دستگاه قضایی نخواهد کاری کند در این زمینه. حالا باید پاسخگو باشد این دستگاه.
امیرمصدق کاتوزیان (رادیو فردا): انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواهان چه برخوردی است به روزنامه ایران حالا که رسما بدلیل چاپ کاریکاتور از دانشجویان آذری و دیگران که احساساتشان جریحه دار شده معذرت خواسته است؟
ماشاء الله شمس الواعظین: الان که روزنامه ایران رسما عذرخواهی کرده این موضوع خاتمه یافته است هم از دید اخلاق حرفه ای و شایسته بود این عمل را انجام بدهد که انجام داده، و هم اینکه مخالفان چاپ چنین کاریکاتوری به این نکته قناعت کنند مجال ندهند به پاره از نهادها فراتر از حد معمول عمل کنند و یک نشریه را بخاطر پاره ای از خطاها در معرض تهدید یا ناامن کردن شغلشان حرکت کنند. اعتراض ها باید خاتمه پیدا کند تا بتوانیم تضمین آزادی مطبوعات و آزادی بیان را داشته باشیم و از طرف دیگر ما در پیمان نامه اخلاق حرفه ای مطبوعات هرگونه توهین به آئین ها و سنت های قومیت ها و فرهنگها را بطور کلی حرکت نا پسندیده ای می دانیم. چه در شکل کاریکاتور چه در شکل ادبیات نوشتاری. ولی برخورد با این مساله نخست باید در چارچوب اتحادیه روزنامه نگاران باشد نه در چارچوب قوه قضائیه. در کمیته انظباطی اتحادیه روزنامه نگاران صورت بگیرد و اگر این اتحادیه تشخیص داد که این اهانت است، پرونده را احاله بدهد به دستگاه قضایی عادل و بیطرف. نه دستگاه قضایی کنونی.
ا.م.ک: آقای شمس الواعظین از این اعتراض ها در صفحه اول سایت هایی که درکنار دفاع از حقوق قومی و فرهنگی آذربایجانی ها از کارنامه فرقه دموکرات آذربایجان و رهبرش پیشه وری تجلیل می کنند، دفاع جانانه شده. آیا روزنامه های ایران متوجه حساسیت مساله هستند؟
ماشاء الله شمس الواعظین: اگر هم نباشند، باید بدانند که یکی از گسلهای مهم قابل زنده شدن بحرانها بحران قومیت هاست که نمی شود باهاش شوخی کرد. آن دسته از کسانی که شکاف قومیت ها را بخواهند فعالیت کنند واینها قطعا علاقمند به منافع ملی نخواهند بود و در نتیجه گمان می کنم هم دوستان روزنامه نگار هم فعالان سیاسی و هم گروه های اجتماعی و نهادهای مدنی آذربایجان به این نکته واقف باشند که گسل های قومی می تواند هر آن در ایران فعال شود و آسیب جدی برساند به کل منافع ملی. آنوقت دیگر کل ملت آسیب خواهد دید. ما باید به این بافت موزاییکی کشورمان احترام بگذاریم.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?