خبرنامه طلیعه سپیده دمان

 

Monday, May 15, 2006

 
روسيه باز هم نيروگاه بوشهر را به تاخير انداخت
تمام قراردادها در گرو پرونده هسته ای
حميد احدی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۵
خلاصه:
سه روز پس از آن که معاون سازمان انرژی اتمی از قول مقامات روسی خبر از اتمام نيروگاه بوشهر در سال جاری داد، يک مقام برجسته سازمان انرژی اتمی روسيه اعلام کرد که نيروگاه به اين زودی آماده نمی شود. در همين حال کارشناسان خبر داده اند که روس ها تمام قراردادهای ديگر و از جمله خريد و ساخت موشک را هم موکول به قبول طرح هسته ای روسيه توسط ايران کرده اند.
-->
سه روز پس از آن که معاون سازمان انرژی اتمی از قول مقامات روسی خبر از اتمام نيروگاه بوشهر در سال جاری داد، يک مقام برجسته سازمان انرژی اتمی روسيه اعلام کرد که نيروگاه به اين زودی آماده نمی شود. در همين حال کارشناسان خبر داده اند که روس ها تمام قراردادهای ديگر و از جمله خريد و ساخت موشک را هم موکول به قبول طرح هسته ای روسيه توسط ايران کرده اند.
دکتر محمد سعيدی هفته گذشته بعد از آن که در راس هياتی از سفر به مسکو و مذاکره با مقامات روس اتم بازآمد به خبرنگاران گفت گلايه از به تاخير افتادن نيروگاه بوشهر را به مقامات روسی منتقل کرديم و آن ها با تاکيد بر اين که بر تعهدات خود پابرجا هستند اعلام داشتند که تا پايان سال اين نيروگاه آماده بهره برداری خواهد شد. اين در حالی که به گفته کارشناسان روس ها چهل در صد بيش از کل مبلغ قراردادی را که یازده سال پيش با ايران منعقد کرده اند، دريافت داشته اند. سال گذشته يک نشريه علمی فرانسوی نيروگاه بوشهر را گران ترين نيروگاه هسته ای عالم دانست. به نوشته اين نشريه مجموع مبالغی که فرانسه، آلمان، چين و روسيه در مقاطع مختلف از ايران دريافت داشته اند نزديک به سه برابر ارزش واقعی اين نيروگاه است.
یکی از افراد نزديک به هيات مذاکره گر هسته ای ايران با اعلام اين خبر که روس ها تقريبا تمام همکاری های آينده خود را موکول به پذيرش طرح آن کشور در مورد غنی سازی اورانيوم کرده اند، گفت عملا به ايران گفته شده است که اگر طرح غنی سازی در خاک روسيه پذيرفته نشود، مسکو علاوه بر اين که نخواهد توانست هيچ نوع حمايتی از ايران در جريان گفتگوهای شورای امنيت به عمل نخواهد آورد، بلکه هيچ تضمينی در مورد ساير همکاری های خود از جمله قراردادهای موشکی و نيروگاه هسته ای بوشهر نمی دهد و در صورت تصميم شورای امنيت به تحريم ايران ناگزيرخواهد بود با آن ها همکاری کند.
معاون سازمان انرژی اتمی سه روز پيش از قول گرينکو رييس سازمان انرژی اتمی روسيه اعلام داشت که نيروگاه بوشهر همين امسال به پايان می رسد و هيچ مشکلی هم در جهت ارسال سوخت آن وجود ندارد. آن خبر که با استقبال روزنامه های هوادار دولت در تهران روبرو شد، اين اميدواری را در دل افکارعمومی ايجاد می کرد که روسيه بی اعتنا به تصميم های شورای امنيت به همکاری های خود شدت بخشيده است. اما اينک همزمان با ارائه پيشنهادهای تازه اروپا به ايران، و تغيين مهلت جديدی برای ايران و در حالی که تنها يک راه برای تهران بازگذاشته شده تا از تحريم های هوشمند در امان بماند، و آن هم طرح روسيه است يک مقام سازمان روس اتم همان جمله ای را بر زبان آورده که از شش سال مقام های مختلف روسی تکرار می کنند " نبايد سرعت برکيفيت و امنيت سايت اثر بگذارد."
بنا به گزارش ها از فوريه سال 1995 [ بهمن سال 1373] که قرارداد ساخت و اتمام نيروگاه بوشهر بين ايران و روسيه امضا شد، مبلغ اصلی قرارداد که می بايست در پايان آن پرداخت شود به تمامی توسط ايران پرداخت شده و علاوه بر آن طرف قرارداد، به بهانه های مختلف حدود سيصد ميليون دلار ديگر هم دريافت داشته که در نتيجه کل پرداختی را به بالاتر از یک ميليارد و يک صد ميليون دلار رسانده است.
روس ها به طور متوسط در هر دو سال با مطرح کردن موضوعی تازه، موجبی برای ارسال صورت حساب های جديد ايجاد کرده اند که مهم ترين و پرهزينه ترينشان هم ماجرای بازگرداندن مانده سوخت نيروگاه بود که هم برگشتن آن به روسيه را به ايران تحميل کردند و هم مبلغ سنگينی برای حمل آن خواستند و ايران پذيرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام انرژی هسته ای روسيه روز گذشته در مورد سوخت هسته ای نيروگاه بوشهر گفته شش ماه قبل از نصب رآکتور به بوشهر منتقل خواهد شد. که البته تاريخ نصب رآکتور نامعلوم است
.

نظرهای شما: Post a Comment

صفحه اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?